Do you speak Java?

poniedziałek, 23 czerwca 2008

Eclipse na skróty.

Jakoś mam taki zwyczaj, że gdy wpada mi w łapy nowy edytor (zwykły tekstowy jak jEdit czy też IDE) to pierwsze co robię po uruchomieniu to wchodzę w ustawienia klawiszowe i sprawdzam czy udostępnia on moje ulubione funkcje.
Lata programowania w Eclipse (to już ponad 3 będzie) sprawiły, że bez niektórych skrótów trudno mi wyobrazić sobie pisanie czegokolwiek a ich brak jest dla mnie jak malutki kamyczek w bucie - niby chodzić mogę ale niedogodność czuję przy każdym kroku.
Czasami zaskakuje mnie to, że niektóre z moich ulubionych skrótów nie są znane moim kolegom-programistą. "A przecież ja też mogę tych najlepszych skrótów nie znać" - pomyślałem sobie. Dlatego postanowiłem podzielić się z wami moją herbatą i w-ztką* aby tym samym sprowokować was do podzielenia się ze mną swoimi ulubieńcami. Wszak dobrych skrótów nigdy nie za wiele.

1. Edytor
  • ctrl+d - usunięcie całej linii w której znajduje się kursor (bez konieczności jej zaznaczenia)
  • ctrl+alt+up arrow/down arrow - sklonowanie linii w której znajduje się kursor powyżej/poniżej danej linii (bez konieczności jej zaznaczania)
  • alt+up arrow/down arrow - przeniesienie linii w której znajduje się kursor powyżej/poniżej danej linii.
  • ctrl+/ - zakomentowanie zaznaczonych linii za pomocą "//"
  • ctrl+shift+/ - zakomentowanie zaznaczonych linii za pomocą "/* */"
  • ctrl+alt+j - połączenie linii
  • ctrl+l - skocz do linii
  • ctrl+left arrow/right arrow - skacz po "wielbłądziejKonwencji"
  • ctrl+q -idź do ostatnio edytowanej linii
  • ctrl+o - idź do metody/zmiennej
  • ctrl + j - proste wyszukiwanie przyrostowe
  • ctrl+shift+o - uporządkuj importy
  • ctrl+shift+f - sformatuj kod
  • ctrl+t - wyświetl hierarchie typu (gdy kursor ustawiony jest na jego nazwie)
  • alt+shift+w - pokaż otwarty zasób w package explorerze/nawigatorze/historii/outline (wybieramy z wyświetlonej listy)
  • alt+shift+r - zmień nazwe pliku.
  • alt+shift+s - wyświetl okno "zarządzania kodem" (przyznaje się bez bicia - nie wiedziałem jak to nazwać )
  • alt+shift+t - wyświetl okno refactoringu
2. uruchamianie
  • alt+shift+x, a potem jedna z opcji:
  • j -uruchom jako aplikacje javową
  • a - uruchom jako applet
  • t - uruchom jako junit

3. Perspektywa
  • ctrl+shift+t - otwórz typ (klasa/interfejs/enum)
  • ctrl+shift+r - otwórz zasób (ang.resource)
  • ctrl+n - nowy...(projekt/typ/zasób)
4. Czas na zmiany

Wszystkie powyżej wymienione skróty klawiszowe ergonomicznie rozkładają się na klawiaturze i nie ma potrzeby ich zmiany. Niestety są dwa skróty, które od dłuższego czasu zadziwiaja mnie, że wciąż nie zostały zmienione

  • ctrl+F6 - to chyba najbardziej niewygodny skrót klawiszowy w Eclipse, a jednocześnie jeden z najbardziej przydatnych. Wyświetla on okienko dzięki któremu możemy przeskoczyć no innego otwartego edytora (np. za pomocą strzałek). CTRL+TAB to moja propozycja na ten skrót. Nie odkryłem przysłowiowej Ameryki. Mają tak przeglądarki których używam (Opera i FireFox) oraz TotalCommander i pewnie masa innych programów.
  • ctrl+3 - Quick Access. To bardzo fajna funkcja, która została nam udostępniona rok temu wraz z premierą Eclipse 3.3 (Europa). Okienko które pojawia się po naciśnięciu kombinacji tych klawiszy pozwala nam dostać się do niemal każdego elementu Eclipse.
    Może to być na przykład:
    • otwarty plik
    • zmiana perspektywy
    • przejście do lub pokazanie nowego widoku
    • wywietlenie okienka z menu (np. preferences)
    • wyświetlenie konkretnej sekcji z konkretnego okna (np. preferences/keys
    Jestem bardzo ciekaw ile osób wykorzystuję tą bardzo przydatną funkcje - osobiście nie znam nikogo po za mną. A szkoda bo naprawdę warto! moja propozycja na przemapowanie tego skrótu to : CTRL+` (czyli guzik z tyldą który jest zaraz pod Esc).
Podobno programista ma być leniwy, aby zawsze szukał sposobów by wykonać zadanie szybciej, łatwiej i przyjemniej. Na pewno zestaw odpowiednich skrótów klawiszowych wspiera tą szczytną idee.
A jakie są Twoje ulubione skróty w Eclipse?

* - to oczywiście zestaw obowiązkowy z filmu Miś, ciekawe ile osób na to wpadło ;)

8 komentarzy:

Mateusz Grzechociński pisze...

Hej, pozwolę sobie na kilka linijek :)

Ctrl+3 odkryłem dość niedawno i jest to faktycznie jeden z fajniejszych skrótów. Są więc już przynajmniej 2 osoby, które go znają i używają, choć na pewno jest ich więcej ;)

Co do Ctrl+F6 - nie znałem go, ale chyba podobne działanie ma Ctrl+e? Skrót ten (wprowadzony w Eclipse 3.3) otwiera okienko z listą aktualnie otwartych zakładek, w którym możemy wyszukać plik, który chcemy oglądać.

Ctrl+Alt+Up/Down Arrow kiedyś mi działał, ale w bliżej nieokreślonym momencie został podmieniony na obracanie ekranu (to chyba skrót Windows'a?). Muszę to jakoś wyłączyć, bo ten skrót też się przydaje.

Dość często, zwłaszcza przy przerabianiu cudzego kodu używam na metodzie Ctrl+Alt+H - pokazuje gdzie ta metoda jest wołana. Oczywiście trzeba uważać np na metody submitujące formularze w JSF, których jawnie w kodzie Javovym nie wywołujemy.

Kolejny fajny skrót to Ctrl+T. Wywołany na interfejsie pokazuje wszystkie klasy, które go implementują. Wywołany na klasie pokazuje całą jej hierarchię.

Wiele ciekawostek można znaleźć w helpie - http://help.eclipse.org/help33/index.jsp czytając rozdziały 'Tips and tricks' (zwłaszcza w Workbench User Guide i w Java Development User Guide)

Ostatnio kolega mówił mi, że w nowym NetBeans 6.1 jest fajny skrót dodający na koniec linii średnik ;) Znasz (znacie) coś takiego w Eclipse?

Michal Margiel pisze...

dzięki za komentarz! Własnie sprawdzilem zaproponowamy przez Ciebie skrót ctrl+e. Jest to PRAWIE to samo ;) Ale w tym ptzypadku PRAWIE nie robi zbyt wielkiej róznicy.

Po naciśnięciu ctrl+e pojawia się okienko w którym możemy wpisać nazwę pliku który nas interesuje - lista plików zostanie wówczas przyrostowo ograniczona. fajnie! aby zamknąć to okienko nalezy anulowac wybór (Esc) lub potwierdzić go klawiszem Enter. w opcji ctrl+F6 po prostu puszczamy klawisze i przechodzimy do edytora ktory aktualnie jest podświetlony.

To której funkcjonalności będziemy używac to już chyba kwestia tylko przyzwyczajenia :)

Co do obracania ekranu to miałem dokładnie to samo :) jest to skrót karty graficznej. Możesz to wyłaczyć w zaawansowanych ustawieniach karty.

Czytałem o tym skrócie na jakimś blogu (wydawało mi się że na Jacka Laskowskiego ale chyba nie bo nie moge znaleźć). Pamiętam że ktoś odpisał że w eclipse jest jeszcze fajniejsza opcja bo... no własnie .. nie pamiętam bo co :)

Mateusz Grzechociński pisze...

Wyłączyłem skrót obracający ekran i wszystko wróciło do normy, dzięki!

Może ta "fajniejsza opcja" to Clean Up porządkująca kod, fajnie opisana tutaj.

Jak tam Twoje poszukiwania vi'owego 'y' i 'p' czyli możliwie najkrótszego wycinania i wklejania całej linijki?

Michal Margiel pisze...

a wiesz że właśnie dziś czytałem to o "clean up" :) też mi sie podoba!

co do skrótów które opisujesz to jak na razie nic nie znalazłem. tylko ten plugin napisany przez Piotra Maja. Ale on, z tego co pamiętam, ma tylko opcje kopiowania - brak natomiast opcji wycinania. To jest chyba dobry powód aby w końcu zająć sie tematem pisania rozszerzeń do Eclipse.

a pisze...

Oraz meta-skrót ctrl+shift+l wyświetlający listę skrótów :)

Racjonalny Developer

Anonimowy pisze...

Zajebiaszczy wpis. japko-3 rulez... teraz juz jestem kolejny ktory go uzywa

Michal Margiel pisze...

dzięki za komentarz szimano!
Cieszę się że moje wypociny na coś się przydały ;)

44 pisze...

ctrl + shift + s -szybko można ustawić metody getter i setter

alt + shift + r - refraktoryzacja kodu